Scroll Top

Eerste Dag KoiHunt Vatopedi

agion-oros-salonikiou-1920x800

Dag 1

’s nachts om 3 uur zijn we vertrokken vanuit Harlingen om vervolgens af te reizen naar de winkel van Arts&Ants daar hebben zich een aantal mede reizigers toegevoegd aan Team Arts&Ants. Vanuit daar zijn we verder gereisd naar het vliegveld waar vervolgens de rest van het gezelschap zich heeft aangesloten. We waren veel te vroeg maar zoals jullie vast wel hebben vernomen in de media kan het wel eens een chaos wezen, maar dat viel gelukkig mee.

We hebben een aantal uren op het vliegveld vertoefd onder het genot van een bakje koffie en wat lekkers. Toen het dan eenmaal zover was dat we konden inchecken ging het snel, ik had geruild met Stefan van plek aangezien hij een stoel bij het raam had. Omdat het mijn eerste keer was om te vliegen mocht ik daar zitten. Ik had uitkijk op de vleugel. We gingen richting de startbaan (de polderbaan) om vervolgens de lucht in te gaan. Wat een beleving je wordt gewoon achterin je stoel gedrukt. Zo sta je nog met beide benen op de grond en zo zit je op 15 km hoog met een snelheid van bijna 800 km/u.

Jammer genoeg was het wat mistig daardoor konden we helaas maar weinig onder ons zien. Eenmaal boven Griekenland werd de landing ingezet en konden we daar iets meer zien dan alleen maar blauwe lucht. We zagen het landschap onder ons en ook kleine bootjes die in werkelijkheid wel zo’n 200 meter lang zijn. Het landen is ook een beleving, maar goed dat je goed vast zit in je stoel anders lig je bij je voor reiziger op schoot.

Toen we eenmaal geland waren op luchthaven Thessaloniki werden we met de bus naar de aankomst hal gebracht om vervolgens onze bagage op te halen. Daar wachtte een taxi, die ons naar de huur bus bracht. Vanaf daar zijn we afgereisd naar een havenstadje waar een watertaxi  op ons zou wachten om vervolgens naar Mount Athos te gaan. Onderweg zijn we nog even gestopt om wat eten en drinken te nuttigen. We hadden immers al een hele reis achter de rug, en hadden wel trek in wat. Vervolgens zijn we weer verder gereisd en kwamen we aan in de havenplaats. Daar moesten we eerst een corona test doen en kregen we daar ons speciale paspoort die je nodig hebt om daar aan land te mogen komen.

Even later was onze watertaxi daar en konden we richting Mount Athos varen. Op het schiereiland wachtte een andere taxi die ons naar klooster Monastery Vatopedi bracht, dat was ongeveer een reis van een klein uurtje. Het wegdek daar op het schiereiland is niet zoals wij hier gewend zijn met al die hobbels en bobbels.

Eenmaal aangekomen bij het klooster stond Rafael ons al op te wachten die was erg blij om ons te zien en dat we een goede reis hadden gehad. Hij bracht ons naar onze kamers en vervolgens gingen we eten in de etenszaal. We hebben daar vis en ander vegetarisch eten gehad iets wat ik thuis niet zou eten. Maar je moet alles eens geprobeerd hebben maar dat was zeker wel te doen.

Iedereen was klaar met eten en we waren allemaal wel erg moe. De anderen gingen naar hun kamer en ik ging nog even een sigaartje roken. Maar dat kan alleen nog binnen het klooster want om 19.30 wordt het klooster afgesloten door twee deuren van elk wel 15 cm dik.

Ik was even een rondje aan het lopen over de binnenplaats en ging even later op een muurtje zitten. Komt daar een monnik naar me toe en die wijst naar boven. Ik dacht ze hebben boven last van de rook, maar dat bedoelde die niet hoorde ik de volgende dag van Rafael. Ik kon daar een trap op om aan de andere kant van het gebouw op balkon te roken.

Het was een lange dag en ben toen ook maar op bed gegaan want de volgende dag moesten we om 6.30 al weer op om de mudpond leeg te vissen.

Ons team bestaat uit Rene, Peter, Lou, Ronald, Stefan en Anton

Wordt vervolgd.

Mocht het u interesseren hier twee leuke informatieve filmpjes.